אל תמכרו שירותים, מכרו מוצרים

פרילנסרים מקצועיים נוטים להחשיב את עצמם כנותני שירותים. הגדרה זו מגבילה, לדעתי, את הפוטנציאל העסקי שיש בעצמאות. לחילופין, הגדרה של מוכרי מוצרים לוקחת את הפוטנציאל העסקי לגבהים אחרים. מה דעתכם?
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

נותני שירותים? יכול להיות. לפני זה אתם עסק

דור האינטרנט יוצר משרות חדשות בקצב מסחרר. מאות אלפי צעירים נהנים מהיכולת להשתמש במיומנויות שונות שפיתחו עם הזמן, ולתת שירות ספציפי לאלו שצריכים אותם.

גם חברות גדולות מעדיפות במקרים מסוימים לגייס פרילנסר מומחה לביצוע עבודה נקודתית שהם צריכים, מאשר להחזיק עובד שכיר צמוד.

מעצבים, מתכנתים, בוני אתרים, מנהלי קמפיינים, אנשי תוכן, גרפיקאים, ואנשי יח"צ, הם חלק מרשימה ארוכה של חבר'ה כשרוניים שעובדים מהבית בשעות שלהם, נהנים מחופשיות מסוימת, ומקבלים את השכר המגיע להם.

ובכן, כאיש תוכן ומשווק דיגיטל גם אני חלק מהרשימה הזו.

מספר חודשים אחרי שיצאתי לדרך כמשווק עצמאי, החלטתי לא עוד. איני נותן שירותים, אני מפתח מוצרים.

מה ההבדל בין שירותים למוצרים?

האמת שלא הרבה. אולי אפילו אין הבדל בכלל ברמה הפונקציונלית. אם יש הבדל מסוים, הוא ברמת התודעה.

אסביר יותר. בתחילת הדרך שלי כמשווק פרילנס הגדרתי את עצמי כנותן שירותים. אולם שמתי לב שהגבלתי את עצמי בתת המודע בעקבות הגדרה זו.

ברגע שקראתי לעצמי נותן שירותים יצרתי לעצמי עומס עבודה מטורף. ביצעתי בעצמי את מגוון שירותי השיווק הדיגיטלי שהצעתי ללקוחותיי. מה שאומר שבת'כלס אני הייתי המוצר היחיד של החברה שלי, וכמה כבר יכול להיות שווה מוצר אחד?

זה לא עבד. ומהסיבה הפשוטה:

  • כיוון שאני הייתי המוצר היה לי קשה מאד לשווק את עצמי [אגב – בעיה של הרבה פרילנסרים].
  • ביצעתי כל העבודות בעצמי, והייתי מוגבל בכמות הלקוחות שיכולתי לשרת באותו זמן.
  • התנהלתי כמו פרילנס שרק מקבל ומבצע עבודות. ונשארתי בתפיסת עולם של אחד שנותן שירותים.
  • שיווקתי רק את עצמי כמומחה לתחום השירות. ולא הוצאתי עבודות לעובדים אחרים.
  • הצבתי תקרה מסוימת לאופציות ההכנסה החודשית שלי, כי היי, אני בסה"כ נותן שירותים.

באותו זמן תפיסת העולם שלי הייתה של נותן שירותים. אז במקום לעבוד בחברה כשכיר, אני עובד עצמאי, נהנה מחירות מסוימת, עושה בדיוק את מה שהייתי עושה כשכיר ומקבל שכר גבוה פי כמה. וזהו.

איך תחשבו כמו בעל עסק המנהל מלאי של מוצרים?

כמה חברה ישראלים פיתחו תוכנה מסוימת ועשו אקזיט של 350 מיליון דולר.

מכירים את זה? כמה סטארטפים אתם מכירים רק מהשנה האחרונה? למה אנשים משתוקקים להקים סטארטאפ? מה מושך אנשים מבחוץ לקרוא ולשמוע על יוזמות טכנולוגיות בכל תחומי החיים? למה פרילנס לא נסחר אף פעם בבורסה?

התשובה פשוטה, החברה מהסטארטאפ נתנו מענה למיליוני אנשים ברחבי העולם. רשתות מסחריות אותו הדבר, מוכרים מוצרי אופנה / הלבשה / אוכל וכו' למיליוני אנשים ברחבי העולם. המוצר שלהם לא מוגבל וממילא גם הכנסות שלהם.

אלו היו השאלות והתשובות שליוו אותי כמה חודשים. ומתוכם צצה הגדרה חדשה למי ומה שאני.

מעכשיו אני לא פרילנס שנותן שירותי שיווק דיגיטליים. אני בעל עסק המספק מספר מוצרי שיווק דיגיטלי לעסקים.

ההגדרה המחודשת של בעל עסק המספק מוצרים נסכה רעננות מחודשת בעשייה שלי.

זה רגע מכונן, מפני שהפנמתי שמטרת העל שלי אינה להשיג עוד עבודה, אלא להשיג עוד לקוח. מה יהיה עם העבודה? אל דאגה, לא אני. חיפשתי ומצאתי עובדים מוכשרים בשביל זה.

פתאום גם רף ההכנסות שלי לא נראה מוגבל כל כך. הקדשתי את זמני להשגת לקוחות ונתינת ייעוץ לשיווק דיגיטלי, ושיווקתי את העסק שלי כעסק הנותן שירותי שיווק בדיגיטל, שימו לב, לא הזכרתי את עצמי בכל התהליך הזה אלא את מגוון מוצרי השיווק שיש לי להציע. ובכך פתרתי את כל הבעיות:

  • לא שיווקתי את עצמי בכלל.
  • לא ביצעתי את כל העבודה בעצמי וממילא לא הייתי מוגבל בכמות הלקוחות שהעסק שירת באותו זמן.
  • התנהלתי בתפיסת עולם של בעל עסק המוכר מוצרי שיווק דיגיטליים.
  • הוצאתי עבודות לעובדים אחרים.
  • לא הגבלתי את אפשרויות ההכנסה שלי.

תתחילו לחשוב מוצרים ושווקו את המוצרים שלכם כמו בעלי עסקים, נקיים מחסמים ומגבלות פיזיים ותודעתיים כאלו ואחרים. אם עדיין אין לעסק נוכחות דיגיטלית היכנסו לסדנת הדיגיטל החינמית שלי כדי להקים עסקית בדיגיטל כמו מקצוענים.

תמצאו בידול קטן ומשמעותי למוצרים שאתם מוכרים

אחרי שהכרזתם על עצמכם כמוכרי מוצרי שירות בכל תחום בו אתם מתמחים תדאגו להעצים את המוצרים שלכם אצל אנשים מבחוץ.

איך תעשו את זה? על ידי בידול. תרצו או לא, מוצרי השירות שלכם שונים ממומחה כמותכם שהמוכר את מוצרי השירות שלו. הבידול יכול להיות ברמת האפיון, אסטרטגיית החשיבה, אופן הביצוע, הסבלנות הנדירה, או החיוך הכובש.

בתוך כל אחד מאתנו יש את הניצוץ המיוחד ההוא שמייחד אותנו אצל החברים והמשפחה. שלו את אחד חבר קרוב מה הוא רואה בכם, ונסו לתרגם את זה לבידול מקצועי.

עוד אפשרות מצוינת לבנות את הבידול שלכם הוא על ידי תוכן שייתן ערך מוסף. קראו על הדרך לתכנון אסטרטגיית תוכן בדיגיטל.

מניסיון זה עובד. וזה הדגל שתוכלו לרוץ אתו בסביבה תחרותית ולמשוך את תשומת הלב בחיובית של הלקוחות הבאים שלכם.

מאחל לכם ים הצלחה.

יהודה אור

יהודה אור

משווק, סופר, אמן, ומוזיקאי. פורט ביצירתיות על המכחול הדיגיטלי ודואג לפתח קשרים עסקיים.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים שתאהבו